Fruit
En dan startte het thema fruit. We begonnen met appeltjes en peren, het fruit van hier. En wil nu toch dat de juf een speciale appelschilmachine in de klas heeft zeker. Onder grote belangstelling werd de machine bekeken en uitgeprobeerd en we waren erg verrast door het resultaat: een hele lange schil, een harmonica-appel en een overgebleven klokhuis. En die harmonica-appeltjes moesten natuurlijk geproefd worden, en nog eens geproefd worden en nog eens. We maakten ook piratenkijkers en appelbloemen met de appelboor en de appelverdeler.
Van de overgebleven appeltjes gingen we lekkere appelmoes maken. Hoe dat ging: de juf schilde de appels en wij mochten ze snijden (en ondertussen ook nog veel proeven!) en in kommetjes doen om ze dan in een grote kookpot te laten belanden. Die kookpot ging op een vuurtje, nog wat water erbij en dan wachten, en nog wachten en nog wachten. We wisten ondertussen dat er ook nog iets bij moest. Volgens Liam waren het witte kruiden die erbij moesten. Het antwoord kwam snel: zout! Maar daar ging de rest van de kleuters niet mee akkoord. Nee, zout is niet lekker! Suiker moest erbij! En natuurlijk moest er geproefd worden of het wel zeker suiker was. Ondertussen waren de appeltjes al mals geworden en mochten we mixen. Super leuk. En dan het moment supr me: de appelmoes opeten. Mmm! Lekker! En wat je zelf maakt, smaakt nog beter dus er werd naar hartenlust gesmuld.
We hingen appeltjes in de bomen, gingen ze van klein naar groot leggen en leerden het lied van de gekleurde appeltjes. De juf zong het lied van mik mak en pepermuntjes en die pepermuntjes moesten natuurlijk ook geproefd worden.
Na het werken rond de appels en peren was het tijd om nog meer soorten fruit te leren kennen: ananas, galia- en cavaillion-meloen, druiven, pompelmoes, pruimen, kaki s, frambozen Met deze verschillende soorten fruit deden we een heleboel leuke dingen: proefspelletjes, fruit in het pannetje, fruit-lotto, het boomgaardspel, telspelletjes en luisteren naar fruit-verhaaltjes.
En het mag gezegd: onze kleuters kennen al heel veel soorten fruit en eten het heel graag! Super!
Oh ja, en heeft iemand de bril van de juf gezien??? De foto's kan je
hier bekijken.
Naar het bos
Op woensdag 23 oktober trokken we met al onze kleuters naar het bos om er de herfst te gaan ontdekken. In Kleine-Brogel zelf deze keer weer zodat we ons corona-proof en energiebewust konden verplaatsen. Met 2 bolderkarren volgeladen met onze picknick, reservekleren, onze EHBO kit en ons draagbare toiletje gingen we op pad. De kleine kleuters tussen de grote kleuters in en in de rij en dat ging heel vlot. Na een stevige vlotte wandeling (onder het toeziend oog van Janneke maan én het stralende zonnetje!) kwamen we in het bos aan bij het “crossparcours”. Dit moest natuurlijk uitgeprobeerd worden. Onze kleuters renden dat het een lieve lust was. Dan trokken we verder het bos in. We gingen er van alles ontdekken, heel veel bosdingen verzamelen in onze zakjes, grote stokken zoeken om een groot kampvuur aan te leggen. Er was ook tijd voor een picknick en dat was wel nodig want spelen in de natuur zorgt voor grote honger. We vonden een gezellig plaatsje waar we fijn konden zitten om onze wafeltjes op te eten en ons appelsapje op te drinken. Na de picknick gingen we verder spelen en toen was het al tijd om te vertrekken. Maar eerst verzamelen zodat de juffen konden tellen, en nog eens tellen, en nog eens tellen of er niemand achter gebleven was. Moe maar voldaan keerden we terug naar school en daar klonk al vlug de vraag: “juffrouw, wanneer gaan we nog eens naar dat bos?” En dan weten de juffen dat het goed geweest is. Hier kunnen jullie de foto's bekijken.
Dieren
Met wereld-dieren-dag op de kalender gingen we in ons klasje rond dieren werken. Op donderdag kwam Marcel met zijn hond Wilson onze klas binnen. Marcel kan niet zo goed zien en zijn hond Wilson is dan ook een hele speciale hond. Het is een blindengeleidehond. Hij begeleidt Marcel waar het nodig is en heeft daarom ook een speciaal harnas aan met een handvat dat Marcel in zijn hand kan nemen. Marcel vertelde over zijn speciale hond, gaf aan waar hij hem mee hielp, liet de hond zitten en een pootje geven en gaf als beloning een hondenkoekje. Wisten jullie dat de hond niet mag geaaid worden als hij zijn harnas aanheeft? Dan is hij aan het werk en mag hij niet gestoord/afgeleid worden. Daarom deed Marcel het harnas ook uit in de klas zodat wij de hond toch eens konden aaien. En wat een lieverd is Wilson!
Na het bezoek van Marcel waren er opeens allemaal speelgoedslangen in onze klas. De grotere lieten we kruipen in het zand en de kleinere in het moeras (dat voelde leuk aan onze handen) en de allergrootste (en die was echt groot), die namen we mee in het knuffelhuis want het was een reuzeknuffelslang! Er waren ook kronkelslangen bij die we konden laten bewegen. We keken in boekjes van slangen, keken onze ogen uit en waren heel enthousiast. En op vrijdag kwam Jonathan op bezoek met echte slangen. Als bioloog wist hij er heel veel over te vertellen en we luisterden geboeid. We zagen ook de vorktong die steeds weer uit hun mond kwam. Op filmpjes zagen we hoe slangen een h l groot ei kunnen opeten, hoe ze zelf eieren leggen, hoe ze vissen uit het water halen en hoe ze hun tanden kunnen uitklappen als ze een prooi willen vangen. Wisten jullie dat een slang als ze groter wordt ook steeds uit haar jasje kruipt. Wij mochten aan zo een jasje voelen (het leek een beetje op de nylonkousen van onze mama s) en we kregen ook echte slangeneitjes te zien. Dat het allemaal erg boeiend was kunnen jullie wel raden. We hebben er weer heel wat van bijgeleerd. Dankjewel Jonathan, het was super! Terug in de klas maakten we echte bubbelslangen en deden we de slangendans: eerst met onze vingers, dan met de handen en dan met ons hele lichaam.
En dan was het tijd om onze klasdiertjes te verwelkomen. In een emmer kwamen ze aan, onze visjes Pim en Pom. Maar gelukkig was er in de klas een mooie viskom voor hen. De visjes werden goed onthaald en ze worden goed verzorgd!!! Onze kleuter van de dag mag ze eten geven. Niet teveel ineens natuurlijk. We leerden een versje over de vis in het water en knutselden erbij.
Samen maakten we een grote zee met allerlei zeedieren en schelpen. In deze zee speelde de juf het verhaal de mooiste vis van de zee en wij speelden het na.
En toen had de juf een doosje bij. Wat zou daarin zitten? Kleine pareltjes maar zonder gaatjes dus we konden er niet mee parelen. Wat dan? Er zat een opdracht bij om er water bij te doen. Hu? Dat deden we dan maar en weet je: de pareltjes gingen groeien tot een vijver! Wat vonden we het aangenaam om er onze handen in te laten zwemmen. De juf verstopte ook zeediertjes in onze vijver en wij mochten ze met onze handen gaan zoeken. Superleuk!
Johan, de papa van Enora kwam ook met zijn honden naar school. De papa is bewaker en zijn hond, Tesla, helpt hem daarbij. Omdat Tesla bijna met pensioen kan heeft papa Johan een nieuwe pup, Blitz die ook mee mocht komen. Blitz is nu in opleiding maar net als alle jonge hondjes is hij ook nog heel speels. Tesla is een heel goed afgerichte hond die echt wel heel goed luisterde. Zoals jullie op de foto s wel kunnen zien heeft Tesla constant haar blik op haar baasje gericht. Tesla kon goed over hindernissen springen, tussen hindernissen door lopen, blijven zitten of liggen als de papa dat zei en goed apporteren. Dan gaf de papa het commando blijf, gooide het balletje weg en bij het commando apporte schoot Tesla pijlsnel weg om het balletje te halen om het voor haar baasje weer neer te leggen en weer mooi links langs haar baasje te gaan zitten. Ook als het balletje verstopt werd, wist Tesla het steeds weer terug te vinden, ook als het op moeilijkere plaatsen verstopt werd. Knappe hond hoor, die Tesla!
Mama Deirdre van Zayn kwam met een bench onze klas binnen. En we hoorden al onmiddellijk welke diertjes er in zaten want er kwam gemiauw uit de bench. Mama Deidre zette het deurtje open en n voor n kwamen de vier jonge katjes er uit gelopen. Heel nieuwsgierig gingen ze de kring rond. En er was onmiddellijk leven in de brouwerij. De nieuwsgierige poesjes gingen ook verder op wandel in de klas. Gelukkig lieten ze zich ook weer snel pakken en toen konden we ze aaien. Wat lief en zacht, die kleine poesjes. Wisten jullie trouwens dat jonge poesjes kittens worden genoemd?
Een dikke dankjewel aan Marcel, aan Jonathan, aan papa Johan en mama Deirdre voor de moeite die jullie deden! Wij hebben er alvast van genoten, staken er weer heel wat van op en deden in de klas ook nog allerlei leuke activiteiten rond deze diertjes. De leuke foto's kan je hier bekijken.
Het begin
September: een nieuwe start in een nieuwe klas. We hebben onze start niet gemist en zijn vol goede moed en met het nodige enthousiasme het schooljaar begonnen. Een nieuwe groep vormen met een nieuwe kleuter en een nieuwe juf in een nieuwe klas. Elkaar verkennen en leren kennen. Ook de klas met al haar hoeken en materialen werd al goed verkend en we voelen er ons al helemaal thuis. We bekeken ook al onze (nieuwe) schooltassen en leerden ze geblinddoekt terug te vinden. En we gingen papieren schooltassen rangschikken van klein naar groot. Ook gingen we al kleuren, schilderen, scheuren, knippen en plakken. Van al dat knutselen werden we vuil en gingen we ons dansend wassen met één enkele douchedruppel. Ook onze klascomputers werden al in gebruik genomen. En we gingen ook al naar de zaal voor een ontspannende en rustgevende massage. Er werden al verschillende spelletjes gespeeld en we leerden al meerdere liedjes en versjes.
Het godsdiensthoekje werd ingericht en versierd met een tafellaken met alle handjes er op. We leerden dat iedereen belangrijk is en erbij hoort. We vormen een groep: één voor allen, allen voor één!
In deze periode kwam ook de fotograaf op bezoek om klasfoto’s te maken. We oefenden op voorhand al even het poseren in de klas.
Eveneens in deze periode kregen we al een eerste lesje in het kader van 6 lessen rond wetenschap en techniek door Mad Science België (Junior Academy), verspreid over het hele schooljaar.